Közhelyes, de tényleg igaz, hogy állandó rohanásban vagyunk, miközben észre sem vesszük, hogy nem figyelünk egymásra. Ha beszélgetünk, sokszor szinte végig sem hallgatjuk a másikat, csak az a célunk, hogy elmondhassuk, mi jár a mi fejünkben. Elfelejtettünk hallgatni, ha egyáltalán valaha is tudtunk.
Julian Treasure hangszakértő szerint a kommunikációra használt időnk kb. 60 százalékát hallgatással töltjük, de nem vagyunk nagyon jók benne. Mindössze 25 százalékára emlékszünk annak, amit hallunk.
A szakember szerint a hallgatási képességünk elvesztésének okai a következőkben keresendők: először is, a rögzítés különböző módjait találtuk fel - először az írást, majd a hang- és videófelvételt is. A pontos és körültekintő figyelem jutalma egyszerűen eltűnt. Másodszor, a világ ma annyira zajos, hogy egyszerűen nehéz és fárasztó hallgatni. Türelmetlenné válunk. Nem akarunk többé beszédeket, rövid megnyilatkozásokat akarunk. És a beszélgetés művészetét lecseréli az egyszemélyes műsorszórás. Érzéketlenné válunk. A médiánknak brutális szalagcímekkel kell üvöltenie, hogy felkeltse a figyelmünket. És ez azt jelenti, hogy nehezebb számunkra, hogy figyeljünk a csendesre, a finomra, a visszafogottra.
Pedig hallgatásra szükség van, hozzásegít a megértéshez, a fejlődéshez. Ha képesek vagyunk ítéletmentesen, vélemény nélkül figyelni a másikra, rendkívül sokat teszünk érte.
Julian Treasure öt módszert ajánl a hallgatásunk javítására:
1. A csend. Mindössze napi három perc csend elég ahhoz, hogy visszaállítsa és újra kalibrálja a fület, hogy újra halljuk a csendet.
2. Figyelem. Figyeljünk a kávézóban, hogy hány hangcsatornát hallunk? Hány egyéni csatornát hallgatunk abban a mixben? Ez egy nagyszerű gyakorlat a hallásunk minőségének javítására.
3. A hétköznapi hangok élvezete. Lehet például a mikró, a hűtő, mosógép stb.
4. A hallgatási pozíciók - a feltevés, hogy mozgathatjuk a hallgatási pozíciónkat annak megfelelően, amit hallgatunk.
5. RASA, amely egy szanszkrit szó a tartalomra vagy lényegre. És amiből a RASA áll: Receive [Fogadd be], ami azt jelenti, figyeljünk oda a másikra; Appreciate [Értékeld], apró hangok adása, mint a "hmm", "ó", "oké"; Summarize [Foglald össze], a "tehát" szó nagyon fontos a kommunikációban; és Ask [Kérdezz], tegyenek fel kérdéseket utána.