Van, akinek nem újdonság a jelenség, van, aki pedig még sosem hallott róla. Ahogy sok más, internetes sztárról sem. Josh Ostrovsky, a 30-as évei elején járó new york-i fiatalember internetes-instagramos hiperszupersztár. Magát csak Dagadt Zsidónak (the Fat Jew) nevezi, 5,2 millió követője van az Instagramon. Posztjaiban általában cuki állatok szerepelnek vicces szlogenekkel, fotók saját magáról különböző szituációkban, de leggyakrabban a celebeket ekézi meghökkentő montázsokkal és szemtelen képaláírásokkal.
Miközben ő maga is celebbé lett. A stand-up comedy művelője úgy, hogy a „dagadt s..ggét fel sem kell emelnie a fotelből. „Arra törekszem, hogy a lehető legtöbb ember megtudja, milyen kiba…ttul vicces vagyok, de mi a francért repkedjek össze-vissza a világban és nyomjam a showt pár száz, esetleg pár ezer embernek, mikor ezek többszörösét elérem az Insta-n keresztül?” – teszi fel nekünk és önmagának is a tulajdonképpen jogos kérdést Ostrovsky. „A legtöbb időt úgyis a kütyüinkkel töltjük, azoktól várjuk azt is, hogy megnevettessenek. S mivel gyorsan élünk, pörgünk, a poénok is akkor ütnek, ha gyorsak” – magyarázza tovább Fat Jew.
Az interneten pedig azonnal lehet reagálni mindenre. Frissen, melegen, ropogósan, odapirítósan. A múlt hónapban, mikor az amerikai legfelsőbb bíróság döntést hozott az azonos neműek házasodásának engedélyezéséről, Ostrovsky egy Kanye West-montázzsal reagált a határozatra. A fotón Kanye West rapper saját magával csókolózik, a képaláírás szerint pedig: „Kanye végre elveheti saját magát bárhol ebben a nagyszerű országban.” Szerintünk egy hétköznapi családi vacsoránál bárki viccesebben kommentálná ezt a hírt Magyarországon, de Fat Jew követői közül 239 000 embernek ez volt a non plus ultra.
A fehér, dagadt, zsidó Mandela
Az Instagram tolerálja Ostrovsky sajátos humorát. Legalábbis egy pontig. De nem volt ez mindig így. 2009-ben, mikor posztolni kezdett, háromszor tiltották le a fiókját. Ő azonban ebből is előnyt kovácsolt. New York-i lévén, odaláncolta magát a Facebook és Instagram manhattani irodáihoz szendvicsembernek öltözve. A tábláira felvéste, hogy az Insta és a Facebook a tiltással ellopta az emlékeit, a véleménynyilvánítási szabadságát és elvette azoktól az emberektől a szórakozásukat, akiket ő nevettetett nap mint nap. Egyúttal kérte a járókelőket, csatlakozzanak harcához, használják a #freefatjew hashtaget, s gyakoroljanak nyomást a közösségi portálokra, hogy állítsák vissza a fiókját. Az utca pillanatok alatt megtelt, Ostrovsky pedig bepánikolt, hogy le fogják csukni. „Sok szempontból úgy éreztem magam, mint Nelson Mandela, leszámítva, hogy én kövér vagyok, fehér és zsidó” – mesélte az esetről egy amerikai újságírónak. A felhívása megértő fülekre talált, az emberek elkezdték használni az alkalmazását, egy tévécsatorna pedig élő adásban számolt be a tiltakozásáról. A profiljai 15 percen belül vissza lettek állítva.
Ostrovsky úgy fogalmaz, valóban sokáig feszegette a határokat, de ma többé-kevésbé már betartja a játékszabályokat, hiszen az Instagram segít neki eljutni a lehető legszélesebb közönséghez, s a mainstream részévé válni. Szóval: „Mark Zuckerberg, béke veled!” – mondja. A Dagadtnak pedig érdeke is, hogy jóban legyen a közösségi portálok moguljával, hisz az állandó jelenlétből él. Méghozzá meglehetősen jól. Olyan cégóriások foglalkoztatják „közízlésformálóként”, mint a Burger King, a Stella Artois vagy a Virgin Mobile. Nem kell mást tennie, mint a termékeiket megemlíteni, elhelyezni egy-egy bejegyzésében. Reklámposztonként pedig akár 6000 dollár (kb. 1,700,000 Ft) is ütheti Fat Jew markát. Arról nem szeret beszélni, mennyit is keres pontosan, de azt elárulta, hogy csak a hirdetésekből többszázezer dollár folyik be a dagikasszába évente.
A kérdésre, hogy fér bele a szponzoroknak az ő szabadszájúsága, sokszor közönségessége, szintén megvan a frappáns válasza. Tudja, hogy kereshetne jóval többet, de ő vállalja önmagát, s egyáltalán nem vigyáz arra, hogyan fogalmaz. Ezzel sok potenciális megbízót elriaszt, de ha beállna a sokezer óvatos „Instagrammer” sorába, már nem lenne az, aki, nem tudná azt adni, amiért emberek milliói a követőivé váltak.
Bőrtanga, erekció
Ostrovsky meglehetősen előnytelen külsejű. Kövér, mogorva arcú, a haja ápolatlan, s egy hosszú varkocsban hordja, melyet ő csak „tarkótájéki merevedésnek” nevez. Gyakran borzolja a kedélyeket extravagáns öltözékben. Rózsaszín haspólóban, flitterekkel teleszórva, fekete bőrtangában. Mindezt azon a testen, amire egyáltalán nem fordít gondot. Sokan azt hiszik, homoszexuális. Pedig nem. Tavaly év végén vette feleségül Katie Sturino újságírót, akiről azonban sosem posztol. Hogy miért? „Az internet csodálatos, ez a kedvenc helyem a Földön. Ugyanakkor a háló egy kiba…tt szemetesvödör is, az undorítóság, gonoszság, iszonyat végtelen óceánja. És sokan nem tudják ezt a kettősséget jól kezelni. Ahogy a feleségem sem tudja. Ő egy szép nő, de ha valaki valami gusztustalanságot mondana, írna róla, azt ő nagyon a szívére venné. Megkímélem, mert ő amatőr az internet világában. Ellenben én az internet elnöke és first lady-je is vagyok egyszemélyben” - mondja.
De hogy lesz valaki milliomos internetes fenegyerek azokkal az adottságokkal, melyekkel ő? Hisz trágár, gusztustalan, nem is kimagaslóan vicces, egész egyszerűen baromi sok önbizalma van, és nagyon jól menedzseli magát. Tehetős szülők elkényeztetett, magániskolás hülyegyerekeként kezdte, aztán otthagyta az egyetemet, mert túl unalmasnak találta. Orosz zsidóként született apja és anyja is arra nevelték, hogy boldoguljon. „Látták, hogy vicces vagyok, de elképzelni sem tudták, hogy lehet ebből megélni. Aztán most, hogy képes vagyok pénzre váltani a humoromat, ők is megnyugodtak” – mondja Ostrovsky.
Fat Jew a származásán is tud nevetni, s ez a fajta önkritikus zsidó ironizálás nagyon fut manapság az USA-ban. De hogy milyen zsidó ő? Saját bevallása szerint vallási értelemben: „A zsinagógába eljártam egy ideig, csajozni. Kulturális értelemben: van bennem egy rakás alaptalan szorongás. Genetikailag: 100%-ban zsidó vagyok, akinek a fanszőrzete hosszabb a péniszénél. De komolyra fordítva: azért az büszkeséggel tölt el, ha zsidó gyerekek jönnek oda hozzám megköszönni, hogy újra menővé tettem a fajtámat” – summázza identitását.
Ostrovsky azonban nagyon tudatos, ami a jövőjét illeti. Egyelőre azt mondja, sikerének titka annyi, hogy sokkal jobban trollkodik, mint bárki más ezen a világon. Tisztában van azonban azzal, hogy a közösségi média nagyon bizonytalan terep. Facebook-ozni már nem annyira trendi, folyamatosan jönnek az új ingerek. Neki az a szerencséje – mondja -, hogy még elég menő ahhoz, hogy ne váljon a középszerű mainstream részévé. S ha majd már tényleg rengeteg pénzt keresett, vesz egy zsiráfot és köt egy teljeskörű fogászati biztosítást.
Amiatt azonban még nem kell aggódnia, hogy a közösségi média egyszercsak összeomlik, ő pedig esetleg tényleg szendvicsemberként keresheti majd a kenyerét. Lehet, hogy a Facebook már nem annyira menő, de Ostrovsky legfeljebb addig posztolgat Zuckerbergről zavarbaejtő montázsokat, míg az ki nem találja az újabb, hipertrendi felületet, amin a Fat Jew-hoz hasonló celebek kielégíthetik több millió követőjüket. Mert nem csak Dagadt Zsidók vannak, hanem az alacsony ingerküszöb alatt óriásira dagadt fogyasztói igények is.
(The Financial Times nyomán)